EVVOEnvironmentální vzdělávání, výchova a osvěta

Školní plán EVVO na školní rok 2024/2025

Školní plán EVVO vychází z dlouhodobého plánu EVVO zaměřeného na podporu uvědomělého chování k přírodě a životnímu prostředí nejen ve školce, ale i mimo ni.

Cílem environmentální výchovy pro tento rok

Děti učit vnímat, pozorovat a naslouchat přírodě, hrát si v ní. Zaměřit se na vytváření pozitivního vztahu k přírodě a její ochraně. Chceme vytvářet vztah k živé i neživé přírodě, kultivovat estetické vnímání a cítění dětí. Podněcovat děti ke vztahu, péči o faunu a floru kolem nás. Seznamovat děti s místem, prostředím, ve kterém žijí. Seznamovat děti s jednotlivými ročními obdobími. Při pravidelných procházkách poznávat rozmanitosti a proměnlivosti přírody kolem nás. Rozvíjet úctu k životu ve všech jeho formách (vztah dítě a maminky, rodiče, dítě a prarodiče, zvířata, rostliny). Porozumět následkům, které v přírodě způsobí neopatrná lidská činnost.  Zapojovat a využívat všech smyslů. Rozvíjet tvořivé myšlení, řešení problémů, kooperativní dovednosti.

V rámci svých individuálních možností zapojovat děti do péče o zahradu. Zapojovat děti do zalévání rostlin, sběru plodů, hrabání listí, osazování květinového kopce. Pravidelně doplňovat vodu a krmení pro ptáky. Ve spolupráci s rodiči a dětmi zvelebovat zahradu školky a vytvářet pestré koutky s aktivitami pro příjemné trávení času dětí. Spolupráce na úklidu zahrady v podzimním a jarním období.

EVVO ve školce

Mateřská škola Slunečnice zajišťuje komplexní výchovně-vzdělávací péči dětem se speciálními vzdělávacími potřebami různého typu a stupně, včetně kombinovaných vad.

Navštěvují ji děti s poruchami kognitivního vývoje, kombinovanými vadami, s PAS (porucha autistického spektra), s narušenou komunikační schopností, neurologickými poruchami, s poruchami hybnosti na podkladě DMO a ortopedickými vadami, s poruchami aktivity a pozornosti.

Vzdělávací nabídka odpovídá mentalitě předškolního dítěte, ale i speciálním potřebám a možnostem dětí. Jsou vytvářeny optimální podmínky k rozvoji osobnosti každého dítěte, k učení, komunikaci s ostatními, k osvojení specifických dovedností v rozsahu individuálních možností dítěte podle druhu postižení a stupně přiznaných podpůrných opatření.

Pro environmentální výchovu v naší školce využíváme především přírodní materiál pro tvoření, rozvoj smyslové a estetické výchovy. V keramické dílně a při pracovních činnostech s dětmi tvoříme doplňky na zahradu. S dětmi vytváříme na zahradě projekty, při kterých se učíme názvy rostlin, stromů a propojujeme je s výtvarnou stylizací do obrazců (Mandaly, komety). Materiály obměňujeme podle ročních období.

Děti vedeme k pravidelné péči o rostliny při zalévání a údržbě keřů, stromů a „květinového kopce“, květináčů a truhlíků. Každá třída má na starosti rostliny, keře nebo stromy a mají možnost při péči sledovat vývoj, změny a přirozeně se učí prožitkovou výchovou.

V knihovně jsou umístěny didaktické materiály – Hurvínkovy cesty do přírody z projektu Kapradíčko, encyklopedie zvířat, pro inspiraci lze využít Kafomet, Kamínky, EVVO nápady. K dispozici jsou také materiály z Klokanova kufru, Klokanových kapes, polytechnického kufříku z projektu Klokanovy školky, z Grantu MAP ORP HK – Hradecký Venkov, pravidelnou spoluprací s organizací SEVER. Lektorky pro děti připravují workshop a nabízejí zajímavé a názorné pomůcky pro individuální rozvoj dětí. Ve třídách se používají multisenzorické pomůcky s tématem příroda – dalekohledy, lupy, encyklopedie rostlin a zvířat, hračky – zvířata, puzzle (s koloběhem života, jednotlivými zvířaty), hmatové hračky, strukturované úkoly, které učitelky připravují k tématu, aby dětem přiblížily probírané téma. Důležitou složkou výuky je propojení s živou přírodou. Prožitkové učení pomáhá dětem se přiblížit přírodě, kamarádům ze školky, i pochopit náležitosti světa kolem sebe.

Na budovu mateřské školy bezprostředně navazuje zahrada či hřiště. Tyto prostory jsou vybavené tak, aby umožňovaly dětem rozmanité pohybové a smyslové aktivity. Je pro děti motivujícím prostředím k rozvoji všech smyslů, pohybu, vzájemné komunikace a relaxaci ve všech ročních obdobích.

Využíváme:

  • Dopravní hřiště
  • Herní prvky
  • K nácviku chůze v nerovném terénu a v zimě k sáňkování na pekáčích je využíván „Velký“ kopec.
  • Pro rozvoj zahradničení je vybudován tzv. „Květinový kopec“, kde děti s pedagogy pečují o okrasné či užitkové rostliny
  • Truhlíky, květináče s ovocnými keři a celoročními květinami
  • Herní prvek „Hnízdo“
  • „ Bosá stezka“
  • Zahradní altán
  • „Skákací panák“
  • „Loučka“ pro hmyz
  • „ Hmyzí hotel“
  • Stromy, keře a další prvky pro rozvoj environmentálních aktivit (EVVO) a herní činnosti dětí
  • Široký výběr pracovního náčiní pro péči o zahradu a zapojení dětí
  • Dostatek krmítek rozmístěných po celé zahradě

Zahrada je osázena různými druhy rostlin, aby děti mohly propojit informace a obrázky se skutečnými rostlinami

Výhodou naší MŠ je dostupnost přírodních lokalit. V okolí se nachází rodinné domy se zahrádkami, sídlištní zástavba s hřišti, Háječek, Šimkovy sady, Jiráskovy sady a soutok řek Labe a Orlice, které jsou využívány k častým vycházkám. Děti tak mají dostatek příležitostí k přímému pozorování, které je základem k dalším činnostem.

Základní cíle

  • Seznamovat děti s přírodním prostředím, které je obklopuje a společně tak vytvářet pozitivní vztah k přírodě
  • Přenášet vzdělávací činnosti do přírodního prostředí
  • Rozvíjet úctu a cit k živé i neživé přírodě, chránit drobná zvířata, rostliny
  • Utvářet celkovou osobnost dítěte
  • Vést děti ke zdravému životnímu stylu
  • Motivovat k aktivnímu zapojení do péče o životní prostředí
  • Probouzet v dětech zvídavost
  • Směřovat k odpovědnému přístupu k přírodě i lidem
  • Ekologizovat provoz v MŠ, třídit odpad
  • Pochopení recyklace a udržitelnosti přírody
  • Zapojit všechny smysly
  • Založit kompostéru na zahradě školky a využívat při ekologickém hnojení rostlin na zahradě školky.

Dílčí cíle

  • Zvyšovat prestiž školy v rámci společných aktivit
  • Spolupráce se Speciální základní školou – koordinárkou EVVO
  • Přivést veřejnost a rodiče na společné setkání v areálu školky
  • U dětí vytvořit pozitivní reakce a příjemné pocity z odvedené práce, která zkrášluje okolí
  • Ukázat jim další možnosti seberealizace a zapojení do společnosti.
  • Směřovat je ke vzniku koníčků a zálib, které v budoucnu mohou získat

Dlouhodobé projekty

  • Péče o prostředí ve třídách, na chodbách
  • Pokračovat v osázení zahrady dalšími rostlinami
  • Pravidelná péče o truhlíky s květinami, ovocné keře, květináče, jahodníky
  • Třídění odpadu ve třídách, akce pro děti a rodiče např.: Den Země
  • Spolupráce s organizacemi dle nabídky – ekologické středisko SEVER
  • Šetření vodou a energiemi – šetříme vodou v každodenních činnostech
  • Zapojení do projektu Kapradíčko
  • Rozšíření počtu ptačích krmítek po zahradě školky
  • Obnova jehličnatých stromů na zahradě
  • Rozšíření okrasných květných keřů na zahradě MŠ
  • Odborné posouzení stavu ovocných stromů na zahradě školky, jejich prořezání
  • Péče a průběžné doplňování materiálem do „hmyzího“ hotelu na zahradě školky, pozorování v přirozených podmínkách
  • Péče o „Loučku pro hmyz“ – podpora hmyzu na zahradě školky (stříhání, zalévaní a rozšíření počtu druhů lučních kvítí)
  • Vytvořit na zahradě koutky, které budou stimulovat děti k bádání, pozorování fauny a flory v přirozených podmínkách
  • Používání  „Bosé stezky“ na zahradě školky
  • Využívání bazénku pro osvěžení za teplých dní
  • Používání sítěk a lup pro podporu bádání a seznamování s živou přírodou
  • Díky různorodým pomůckám se seznamovat s vývojem zvířat a koloběhem života
  • (vývoj žáby, berušky, včely, hmyzu)

Koordinace EVVO

Pavlína Ježková DiS. (1. pololetí školního roku), Bc. Nella Dvořáková (2. pololetí školního roku)

Legislativa

Koncepce EVVO je vytvořena v souladu s těmito dokumenty:

  • Metodický pokyn MŠMT k zajištění environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty ve školách a školských zařízeních č. j.16745/2008
  • Krajská koncepce EVVO Královéhradeckého kraje

Dále vychází z analýzy specifických podmínek školy

Začlenění EVVO v naší školce

EV je v MŠ povinná, vychází z RVP PV. Environmentální aktivity realizujeme ve všech vzdělávacích blocích:

  • Já a kamarád
  • S kamarádem v přírodě
  • Kamarádem jdeme krokem celým rokem
  • S kamarádem ve světě lidí

Činnosti jsou vázány na střídání ročních období a spojení člověka s přírodou, vzájemně se prolínají.

Časový plán

Vycházíme z ŠVP „Každý jsme jiný, přesto jsme stejní“, který je součástí TVP jednotlivých tříd.

Za akce v průběhu měsíců zodpovídají pedagogové v jednotlivých třídách.

Září

  • Pozorování změn v přírodě – zabarvování listů, dozrávání a sklizeň ovoce, sběr plodů stromů k sušení
  • Péče o zdraví a o přírodu v teplém počasí
  • Pozorování změn v počasí (výkyvy teplot) během dne
  • Vycházky do okolí – Jiráskovy sady, nábřeží Labe a Orlice, po Slezském Předměstí
  • Muzikoterapeutická pohádka – „Orlí hnízdo“
  • Draci v akci
  • Podzimní zpívání s ježečkem Bodlinkou

Říjen

  • Pozorování změn v přírodě – ranní mlhy, inverze nebezpečí pro lidský organizmus
  • Sběr kaštanů, žaludů a bukvic
  • Seznamování a pojmenování různých druhů listnatých, jehličnatých stromů a keřů
  • Zavírání zahrady MŠ
  • Pozorování odletu ptactva do teplých krajin
  • Dny v přírodě – Rytířské hradiště, rybník Češík, les – výlet
  • Land- art – sestavování mandal z plodů stromů a keřů na zahradě MŠ

Listopad

  • Pozorování přírody – jak se chystá na zimu
  • Pozorování počasí – první sníh, pokusy na zahradě MŠ
  • Příprava krmítek na zimní období
  • Zapojení dětí do přípravných aktivit na zahradě MŠ – hrabání listí, příprava rostlin a stromů na zimní období
  • Dýňování – společná akce s rodiči dětí
  • Dravci ve školce – ukázka dravců na zahradě MŠ
  • Land art – sestavení siluety komety z přírodních materiálů na zahradě MŠ, výplň se obmění podle ročních období

Prosinec

  • Pozorování veverek, ptáků v zimě. Procházky po okolí a zahradě. Poslechu zpěvu ptáků
  • Péče o ptáky – krmítka na zahradě, přikrmování labutí a kachen
  • Vánoční stromeček pro zvířata – rozvěšování dětmi vytvořených krmítek pro ptáky a   zvířata na zahradě MŠ
  • Vánoční těšení s rodiči, zdobení stromečků ve školce

Leden

  • Pokusy se sněhem a ledem, pozorování počasí – chumelenice se střídá s deštěm, tvorba rampouchů
  • Pozorování stop ve sněhu a jejich rozlišování
  • Jak se staráme o zvířata v zimním období – hrajeme si na zvířátka
  • Krmení vodních ptáků
  • Ptáčkové v zimním období – týdenní akce zaměřená na ptáky našich zahrad, 
  • rozvěšování dětmi vyrobených krmítek pro ptáky, tematické strukturované úkoly

Únor

  • Počasí a změny v přírodě, den se prodlužuje
  • Zimní olympijské hry
  • Ochrana lesní zvěře v zimě
  • Masopustní průvod a karneval

Březen

  • Loučení se Zimou
  • Pozorování probouzení přírody – sněženky, bledule, vrby –„kočičky“, jehnědy
  • Pokusy s klíčením rostlin – podmínky pro růst rostlin
  • Koloběh vody v přírodě
  • Otvírání zahrady MŠ Slunečnice – sobotní akce rodičů s dětmi, jarní úklid a zkrášlení zahrady
  • Péče o „loučku pro hmyz“

Duben

  • Oslava Dne Země – stanoviště s úkoly na zahradě školky
  • Aprílové počasí
  • Naslouchání hlasů ptáků
  • Jarní vycházka do městských sadů
  • Krmení vodního ptactva

Květen

  • Péče o stromy a keře
  • Počasí, změny, přírodní jevy
  • Pokusy

Červen

  • Výlet do ZOO ve Dvoře Králové
  • Návštěva Zverimexu
  • Den dětí
  • Loučení s předškoláky

Vypracovala: Pavlína Ježková, DiS.

Přejít nahoru