EVVO – Environmentální vzdělávání, výchova a osvěta
Školní plán EVVO na školní rok 2024/2025
Školní plán EVVO vychází z dlouhodobého plánu EVVO zaměřeného na podporu uvědomělého chování k přírodě a životnímu prostředí nejen ve školce, ale i mimo ni.
Cílem environmentální výchovy pro tento rok
Děti učit vnímat, pozorovat a naslouchat přírodě, hrát si v ní. Zaměřit se na vytváření pozitivního vztahu k přírodě a její ochraně. Chceme vytvářet vztah k živé i neživé přírodě, kultivovat estetické vnímání a cítění dětí. Podněcovat děti ke vztahu, péči o faunu a floru kolem nás. Seznamovat děti s místem, prostředím, ve kterém žijí. Seznamovat děti s jednotlivými ročními obdobími. Při pravidelných procházkách poznávat rozmanitosti a proměnlivosti přírody kolem nás. Rozvíjet úctu k životu ve všech jeho formách (vztah dítě a maminky, rodiče, dítě a prarodiče, zvířata, rostliny). Porozumět následkům, které v přírodě způsobí neopatrná lidská činnost. Zapojovat a využívat všech smyslů. Rozvíjet tvořivé myšlení, řešení problémů, kooperativní dovednosti.
V rámci svých individuálních možností zapojovat děti do péče o zahradu. Zapojovat děti do zalévání rostlin, sběru plodů, hrabání listí, osazování květinového kopce. Pravidelně doplňovat vodu a krmení pro ptáky. Ve spolupráci s rodiči a dětmi zvelebovat zahradu školky a vytvářet pestré koutky s aktivitami pro příjemné trávení času dětí. Spolupráce na úklidu zahrady v podzimním a jarním období.
EVVO ve školce
Mateřská škola Slunečnice zajišťuje komplexní výchovně-vzdělávací péči dětem se speciálními vzdělávacími potřebami různého typu a stupně, včetně kombinovaných vad.
Navštěvují ji děti s poruchami kognitivního vývoje, kombinovanými vadami, s PAS (porucha autistického spektra), s narušenou komunikační schopností, neurologickými poruchami, s poruchami hybnosti na podkladě DMO a ortopedickými vadami, s poruchami aktivity a pozornosti.
Vzdělávací nabídka odpovídá mentalitě předškolního dítěte, ale i speciálním potřebám a možnostem dětí. Jsou vytvářeny optimální podmínky k rozvoji osobnosti každého dítěte, k učení, komunikaci s ostatními, k osvojení specifických dovedností v rozsahu individuálních možností dítěte podle druhu postižení a stupně přiznaných podpůrných opatření.
Pro environmentální výchovu v naší školce využíváme především přírodní materiál pro tvoření, rozvoj smyslové a estetické výchovy. V keramické dílně a při pracovních činnostech s dětmi tvoříme doplňky na zahradu. S dětmi vytváříme na zahradě projekty, při kterých se učíme názvy rostlin, stromů a propojujeme je s výtvarnou stylizací do obrazců (Mandaly, komety). Materiály obměňujeme podle ročních období.
Děti vedeme k pravidelné péči o rostliny při zalévání a údržbě keřů, stromů a „květinového kopce“, květináčů a truhlíků. Každá třída má na starosti rostliny, keře nebo stromy a mají možnost při péči sledovat vývoj, změny a přirozeně se učí prožitkovou výchovou.
V knihovně jsou umístěny didaktické materiály – Hurvínkovy cesty do přírody z projektu Kapradíčko, encyklopedie zvířat, pro inspiraci lze využít Kafomet, Kamínky, EVVO nápady. K dispozici jsou také materiály z Klokanova kufru, Klokanových kapes, polytechnického kufříku z projektu Klokanovy školky, z Grantu MAP ORP HK – Hradecký Venkov, pravidelnou spoluprací s organizací SEVER. Lektorky pro děti připravují workshop a nabízejí zajímavé a názorné pomůcky pro individuální rozvoj dětí. Ve třídách se používají multisenzorické pomůcky s tématem příroda – dalekohledy, lupy, encyklopedie rostlin a zvířat, hračky – zvířata, puzzle (s koloběhem života, jednotlivými zvířaty), hmatové hračky, strukturované úkoly, které učitelky připravují k tématu, aby dětem přiblížily probírané téma. Důležitou složkou výuky je propojení s živou přírodou. Prožitkové učení pomáhá dětem se přiblížit přírodě, kamarádům ze školky, i pochopit náležitosti světa kolem sebe.
Na budovu mateřské školy bezprostředně navazuje zahrada či hřiště. Tyto prostory jsou vybavené tak, aby umožňovaly dětem rozmanité pohybové a smyslové aktivity. Je pro děti motivujícím prostředím k rozvoji všech smyslů, pohybu, vzájemné komunikace a relaxaci ve všech ročních obdobích.
Využíváme:
- Dopravní hřiště
- Herní prvky
- K nácviku chůze v nerovném terénu a v zimě k sáňkování na pekáčích je využíván „Velký“ kopec.
- Pro rozvoj zahradničení je vybudován tzv. „Květinový kopec“, kde děti s pedagogy pečují o okrasné či užitkové rostliny
- Truhlíky, květináče s ovocnými keři a celoročními květinami
- Herní prvek „Hnízdo“
- „ Bosá stezka“
- Zahradní altán
- „Skákací panák“
- „Loučka“ pro hmyz
- „ Hmyzí hotel“
- Stromy, keře a další prvky pro rozvoj environmentálních aktivit (EVVO) a herní činnosti dětí
- Široký výběr pracovního náčiní pro péči o zahradu a zapojení dětí
- Dostatek krmítek rozmístěných po celé zahradě
Zahrada je osázena různými druhy rostlin, aby děti mohly propojit informace a obrázky se skutečnými rostlinami
Výhodou naší MŠ je dostupnost přírodních lokalit. V okolí se nachází rodinné domy se zahrádkami, sídlištní zástavba s hřišti, Háječek, Šimkovy sady, Jiráskovy sady a soutok řek Labe a Orlice, které jsou využívány k častým vycházkám. Děti tak mají dostatek příležitostí k přímému pozorování, které je základem k dalším činnostem.
Základní cíle
- Seznamovat děti s přírodním prostředím, které je obklopuje a společně tak vytvářet pozitivní vztah k přírodě
- Přenášet vzdělávací činnosti do přírodního prostředí
- Rozvíjet úctu a cit k živé i neživé přírodě, chránit drobná zvířata, rostliny
- Utvářet celkovou osobnost dítěte
- Vést děti ke zdravému životnímu stylu
- Motivovat k aktivnímu zapojení do péče o životní prostředí
- Probouzet v dětech zvídavost
- Směřovat k odpovědnému přístupu k přírodě i lidem
- Ekologizovat provoz v MŠ, třídit odpad
- Pochopení recyklace a udržitelnosti přírody
- Zapojit všechny smysly
- Založit kompostéru na zahradě školky a využívat při ekologickém hnojení rostlin na zahradě školky.
Dílčí cíle
- Zvyšovat prestiž školy v rámci společných aktivit
- Spolupráce se Speciální základní školou – koordinárkou EVVO
- Přivést veřejnost a rodiče na společné setkání v areálu školky
- U dětí vytvořit pozitivní reakce a příjemné pocity z odvedené práce, která zkrášluje okolí
- Ukázat jim další možnosti seberealizace a zapojení do společnosti.
- Směřovat je ke vzniku koníčků a zálib, které v budoucnu mohou získat
Dlouhodobé projekty
- Péče o prostředí ve třídách, na chodbách
- Pokračovat v osázení zahrady dalšími rostlinami
- Pravidelná péče o truhlíky s květinami, ovocné keře, květináče, jahodníky
- Třídění odpadu ve třídách, akce pro děti a rodiče např.: Den Země
- Spolupráce s organizacemi dle nabídky – ekologické středisko SEVER
- Šetření vodou a energiemi – šetříme vodou v každodenních činnostech
- Zapojení do projektu Kapradíčko
- Rozšíření počtu ptačích krmítek po zahradě školky
- Obnova jehličnatých stromů na zahradě
- Rozšíření okrasných květných keřů na zahradě MŠ
- Odborné posouzení stavu ovocných stromů na zahradě školky, jejich prořezání
- Péče a průběžné doplňování materiálem do „hmyzího“ hotelu na zahradě školky, pozorování v přirozených podmínkách
- Péče o „Loučku pro hmyz“ – podpora hmyzu na zahradě školky (stříhání, zalévaní a rozšíření počtu druhů lučních kvítí)
- Vytvořit na zahradě koutky, které budou stimulovat děti k bádání, pozorování fauny a flory v přirozených podmínkách
- Používání „Bosé stezky“ na zahradě školky
- Využívání bazénku pro osvěžení za teplých dní
- Používání sítěk a lup pro podporu bádání a seznamování s živou přírodou
- Díky různorodým pomůckám se seznamovat s vývojem zvířat a koloběhem života
- (vývoj žáby, berušky, včely, hmyzu)
Koordinace EVVO
Pavlína Ježková DiS. (1. pololetí školního roku), Bc. Nella Dvořáková (2. pololetí školního roku)
Legislativa
Koncepce EVVO je vytvořena v souladu s těmito dokumenty:
- Metodický pokyn MŠMT k zajištění environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty ve školách a školských zařízeních č. j.16745/2008
- Krajská koncepce EVVO Královéhradeckého kraje
Dále vychází z analýzy specifických podmínek školy
Začlenění EVVO v naší školce
EV je v MŠ povinná, vychází z RVP PV. Environmentální aktivity realizujeme ve všech vzdělávacích blocích:
- Já a kamarád
- S kamarádem v přírodě
- Kamarádem jdeme krokem celým rokem
- S kamarádem ve světě lidí
Činnosti jsou vázány na střídání ročních období a spojení člověka s přírodou, vzájemně se prolínají.
Časový plán
Vycházíme z ŠVP „Každý jsme jiný, přesto jsme stejní“, který je součástí TVP jednotlivých tříd.
Za akce v průběhu měsíců zodpovídají pedagogové v jednotlivých třídách.
Září
- Pozorování změn v přírodě – zabarvování listů, dozrávání a sklizeň ovoce, sběr plodů stromů k sušení
- Péče o zdraví a o přírodu v teplém počasí
- Pozorování změn v počasí (výkyvy teplot) během dne
- Vycházky do okolí – Jiráskovy sady, nábřeží Labe a Orlice, po Slezském Předměstí
- Muzikoterapeutická pohádka – „Orlí hnízdo“
- Draci v akci
- Podzimní zpívání s ježečkem Bodlinkou
Říjen
- Pozorování změn v přírodě – ranní mlhy, inverze nebezpečí pro lidský organizmus
- Sběr kaštanů, žaludů a bukvic
- Seznamování a pojmenování různých druhů listnatých, jehličnatých stromů a keřů
- Zavírání zahrady MŠ
- Pozorování odletu ptactva do teplých krajin
- Dny v přírodě – Rytířské hradiště, rybník Češík, les – výlet
- Land- art – sestavování mandal z plodů stromů a keřů na zahradě MŠ
Listopad
- Pozorování přírody – jak se chystá na zimu
- Pozorování počasí – první sníh, pokusy na zahradě MŠ
- Příprava krmítek na zimní období
- Zapojení dětí do přípravných aktivit na zahradě MŠ – hrabání listí, příprava rostlin a stromů na zimní období
- Dýňování – společná akce s rodiči dětí
- Dravci ve školce – ukázka dravců na zahradě MŠ
- Land art – sestavení siluety komety z přírodních materiálů na zahradě MŠ, výplň se obmění podle ročních období
Prosinec
- Pozorování veverek, ptáků v zimě. Procházky po okolí a zahradě. Poslechu zpěvu ptáků
- Péče o ptáky – krmítka na zahradě, přikrmování labutí a kachen
- Vánoční stromeček pro zvířata – rozvěšování dětmi vytvořených krmítek pro ptáky a zvířata na zahradě MŠ
- Vánoční těšení s rodiči, zdobení stromečků ve školce
Leden
- Pokusy se sněhem a ledem, pozorování počasí – chumelenice se střídá s deštěm, tvorba rampouchů
- Pozorování stop ve sněhu a jejich rozlišování
- Jak se staráme o zvířata v zimním období – hrajeme si na zvířátka
- Krmení vodních ptáků
- Ptáčkové v zimním období – týdenní akce zaměřená na ptáky našich zahrad,
- rozvěšování dětmi vyrobených krmítek pro ptáky, tematické strukturované úkoly
Únor
- Počasí a změny v přírodě, den se prodlužuje
- Zimní olympijské hry
- Ochrana lesní zvěře v zimě
- Masopustní průvod a karneval
Březen
- Loučení se Zimou
- Pozorování probouzení přírody – sněženky, bledule, vrby –„kočičky“, jehnědy
- Pokusy s klíčením rostlin – podmínky pro růst rostlin
- Koloběh vody v přírodě
- Otvírání zahrady MŠ Slunečnice – sobotní akce rodičů s dětmi, jarní úklid a zkrášlení zahrady
- Péče o „loučku pro hmyz“
Duben
- Oslava Dne Země – stanoviště s úkoly na zahradě školky
- Aprílové počasí
- Naslouchání hlasů ptáků
- Jarní vycházka do městských sadů
- Krmení vodního ptactva
Květen
- Péče o stromy a keře
- Počasí, změny, přírodní jevy
- Pokusy
Červen
- Výlet do ZOO ve Dvoře Králové
- Návštěva Zverimexu
- Den dětí
- Loučení s předškoláky
Vypracovala: Pavlína Ježková, DiS.