ČMELÁČCI
Charakteristika třídy Čmeláčci
Třída Čmeláčci je určená pro děti s poruchami autistického spektra, s poruchou vývoje intelektu, s narušenou komunikační schopností a s poruchami chování. Ve třídě je zapsáno celkem 7 chlapců. Jedná se o heterogenní skupinu dětí ve věku od 5 do 7 let.
U všech dětí klademe důraz na rozvoj komunikačních dovedností. K tomu využíváme alternativní komunikační systém VOKS, znak do řeči a podporu komunikace prostřednictvím obrázků, piktogramů a emotikonů. Děti tak mají různé možnosti, jak se vyjádřit a porozumět ostatním, což je pro ně velmi důležité, zvláště pokud mají potíže s verbální komunikací.
Kromě komunikace se soustředíme na podporu samostatnosti, zejména v sebeobslužných činnostech. Děti vedeme k tomu, aby se co nejvíce osamostatnily v každodenních činnostech, jako je oblékání, hygiena a stravování.
V rámci praktických, rukodělných a výtvarných činností rozvíjíme kreativitu, jemnou motoriku a schopnost vyjadřovat se prostřednictvím různých materiálů.
Využíváme pestrou nabídku pohybových her, cvičení na rozvoj rovnováhy, skákání, házení, běhání a různých motorických překážkových drah, které pomáhají dětem rozvíjet jejich tělesné schopnosti. Tyto aktivity podporují nejen fyzickou zdatnost, ale i týmovou spolupráci, koordinaci a orientaci v prostoru. Všechny pohybové aktivity jsou přizpůsobeny individuálním schopnostem dětí, což zajišťuje, že se každý může podílet na aktivitách, které odpovídají jeho aktuálním schopnostem.
Podporujeme také navazování kamarádských vztahů a učení se vhodné komunikace s dospělými. Děti vedeme k tomu, aby si vzájemně projevovaly úctu, pomáhaly si a spolupracovaly. Věnujeme se i rozvoji prosociálního chování a týmové spolupráce, což je důležité pro jejich úspěšné začlenění do kolektivu.
Využíváme strukturované učení a přizpůsobujeme výchovně-vzdělávací nabídku individuálním potřebám dětí, včetně těch se speciálně vzdělávacími potřebami (SVP). Naším cílem je, aby každé dítě mělo možnost rozvíjet se v prostředí, které je pro něj vhodné a podporující.
Režim dne:
6:30 – 8:30
ranní hry – spontánní i motivované herní činnosti, případně složitější řízená činnost (kreslení, malování, vyrábění, modelování, stříhání atd.), individuální péče, strukturované úkoly, hygiena
8:30 – 9:05
ranní kruh – orientace v čase (název dne, měsíce, roční období), počasí, orientace, v číselné řadě, opakování básničky, písničky, strukturované úkoly, denní cvičení na třídě (pohybové chvilky, pohybové hry, relaxace, hudební chvilky
9:05 – 9:15
hygiena, svačina
9:15 – 9:45
nabídka výchovně vzdělávací činnosti, činnosti rozumové, matematické, jazykové, tělesné, výtvarné, hudební, pracovní, logopedická prevence, individuální péče
9:45 – 9:50
hygiena, pitný režim, odchod ze třídy
9:50 – 11:20
převlékání, pobyt venku, převlékání, seřazení, reflexní vesty, vycházka, hry na zahradě, pohybové aktivity
11:20 – 11:50
hygiena, příprava na oběd, oběd
11:50 – 13:45
příprava na odpočinek, odpočinek – poslech pohádek, relaxační, hudby, případně individuální klidové aktivity u stolečku – předškoláci (od 2. pololetí)
13:45 – 14:00
hygiena, svačina
14:00 – 16:00
odpolední činnosti na třídě dle zájmu dětí, dokončování, výrobků, společenské hry, pobyt venku podle počasí a jiné
16:00 – 16.30
rozcházející třídy – činnosti dle zájmu dětí
Denní řád se individuálně upravuje podle možností, potřeb a zdravotní indispozice dětí, počasí či provozních podmínek MŠ.