ČMELÁČCI

Charakteristika třídy Čmeláčci 

Třída Čmeláčci je určená pro děti s poruchami autistického spektra, s poruchou vývoje intelektu, s narušenou komunikační schopností a s poruchami chování. Ve třídě je zapsáno celkem 7 chlapců. Jedná se o heterogenní skupinu dětí ve věku od 5 do 7 let.

U všech dětí klademe důraz na rozvoj komunikačních dovedností. K tomu využíváme alternativní komunikační systém VOKS, znak do řeči a podporu komunikace prostřednictvím obrázků, piktogramů a emotikonů. Děti tak mají různé možnosti, jak se vyjádřit a porozumět ostatním, což je pro ně velmi důležité, zvláště pokud mají potíže s verbální komunikací.

Kromě komunikace se soustředíme na podporu samostatnosti, zejména v sebeobslužných činnostech. Děti vedeme k tomu, aby se co nejvíce osamostatnily v každodenních činnostech, jako je oblékání, hygiena a stravování.

V rámci praktických, rukodělných a výtvarných činností rozvíjíme kreativitu, jemnou motoriku a schopnost vyjadřovat se prostřednictvím různých materiálů.

Využíváme pestrou nabídku pohybových her, cvičení na rozvoj rovnováhy, skákání, házení, běhání a různých motorických překážkových drah, které pomáhají dětem rozvíjet jejich tělesné schopnosti. Tyto aktivity podporují nejen fyzickou zdatnost, ale i týmovou spolupráci, koordinaci a orientaci v prostoru. Všechny pohybové aktivity jsou přizpůsobeny individuálním schopnostem dětí, což zajišťuje, že se každý může podílet na aktivitách, které odpovídají jeho aktuálním schopnostem.

Podporujeme také navazování kamarádských vztahů a učení se vhodné komunikace s dospělými. Děti vedeme k tomu, aby si vzájemně projevovaly úctu, pomáhaly si a spolupracovaly. Věnujeme se i rozvoji prosociálního chování a týmové spolupráce, což je důležité pro jejich úspěšné začlenění do kolektivu.

Využíváme strukturované učení a přizpůsobujeme výchovně-vzdělávací nabídku individuálním potřebám dětí, včetně těch se speciálně vzdělávacími potřebami (SVP). Naším cílem je, aby každé dítě mělo možnost rozvíjet se v prostředí, které je pro něj vhodné a podporující.

Režim dne:

6:30 – 8:30

ranní hry – spontánní i motivované herní činnosti, případně složitější řízená činnost (kreslení, malování, vyrábění, modelování, stříhání atd.), individuální péče, strukturované úkoly, hygiena

8:30 – 9:05

ranní kruh – orientace v čase (název dne, měsíce, roční období), počasí, orientace, v číselné řadě, opakování básničky, písničky, strukturované úkoly, denní cvičení na třídě (pohybové chvilky, pohybové hry, relaxace, hudební chvilky

9:05 – 9:15

hygiena, svačina

9:15 – 9:45

nabídka výchovně vzdělávací činnosti, činnosti rozumové, matematické, jazykové, tělesné, výtvarné, hudební, pracovní, logopedická prevence, individuální péče

9:45 – 9:50

hygiena, pitný režim, odchod ze třídy

9:50 – 11:20

převlékání, pobyt venku, převlékání, seřazení, reflexní vesty, vycházka, hry na zahradě, pohybové aktivity

11:20 – 11:50

hygiena, příprava na oběd, oběd

11:50 – 13:45

příprava na odpočinek, odpočinek – poslech pohádek, relaxační, hudby, případně individuální klidové aktivity u stolečku – předškoláci (od 2. pololetí)

13:45 – 14:00

hygiena, svačina

14:00 – 16:00

odpolední činnosti na třídě dle zájmu dětí, dokončování, výrobků, společenské hry, pobyt venku podle počasí a jiné

16:00 – 16.30

rozcházející třídy – činnosti dle zájmu dětí

Denní řád se individuálně upravuje podle možností, potřeb a zdravotní indispozice dětí, počasí či provozních podmínek MŠ.

Přejít nahoru