Alternativní a augmentativní komunikace – AAK
Z hlavních vzdělávacích priorit v MŠ Slunečnice je rozvoj komunikace à hledání způsobu komunikace, aby se každé dítě mohlo vyjádřit a sdělit své potřeby
K rozvoji komunikace u dětí s NKS (narušená komunikační schopnost) využíváme tyto alternativní metody:
- komunikační systém VOKS (výměnný obrázkový komunikační systém)
- Znak do řeči (manuální znaky, kniha „Řeč rukou“ od Mgr. Libuše Kubové (speciální pedagožky a spoluautorky nebo autorky důležitých učebních pomůcek)
- piktogramy
- obrázky, fotografie a reálné předměty (vytváření souladu s nácvikem proslovení);
- komunikační lišty
- gesta
Úzce spolupracujeme s SPC Rukavička v Hradci Králové, které poskytuje speciálně pedagogickou péči, diagnostiku a poradenství přímo v MŠ à individuální školní logopedie, nácvik systému VOKS a rozvoj porozumění řeči. Ve všech třídách dochází k logopedické prevenci (skupinová, individuální forma) a oromotorice mluvidel (gymnastika mluvidel)
Využíváme alternativní a augmentativní komunikaci (AAK) u dětí s autismem, PAS (Poruchy autistického spektra) a kombinovanými vadami (systém VOKS, komunikační tabule, komunikační kniha/lišta, prožitkový deník, procesuální schémata, strukturované učení).
Dále pracujeme se speciálními programy na podporu a motivaci k rozvoji řeči (př.: výukový program iŠkolička – Barevné kamínky). Pedagogičtí pracovníci se v minulém šk. roce 24/25 účastnili školení komunikačního systému VOKS a AAK. Také nás navštívila Mgr. Bohdana Kubíková ze Spolku AAK, která provedla vyšetření porozumění řeči a nácvik komunikačního systému VOKS.